Wibaut heeft een nieuw logo. In felle kleuren en wat steviger dan het oude logo. Je zou het een activistischer logo kunnen noemen. Deze visuele verandering komt voort uit de verandering in strategie van Wibaut. Ernest van der Meijde vertelt meer over de verandering.
Wie goed kijkt ziet in de kleuren de inspiratie uit de jaren tachtig. Een tijd dat de krakersbeweging opkwam en er ook grote woningnood was. Net als nu. Nu is Wibaut niet van plan te gaan kraken, maar actief werken aan oplossingen voor de hoge woningnood is de belangrijkste pijler van de richting waar Wibaut nu heel duidelijk voor kiest.
Waar komt deze verandering vandaan?
“Drie jaar geleden begonnen we de verandering al in te zetten, ik dacht toen na over wat we op de middellange en lange termijn met Wibaut wilden doen. We constateerden dat veel jonge mensen echt geen kant op konden in de woningmarkt. Kopen is slechts voor enkelen weggelegd, de wachtlijsten voor sociale huurwoningen zijn ontzettend lang en in de vrije sector vond je toen al geen geen fatsoenlijke woning onder de 1000 euro. Dat betekent dat het leven van veel jonge mensen op pauze staat. Wij geloven dat we daar als projectontwikkelaar iets aan kunnen en moeten doen. We ontwikkelden het jongerenhuisvestingsconcept 1828 en de aanmeldingen daarvoor zijn overweldigend. Voor onze projecten in Zuid-Kennemerland staan meer dan elfduizend mensen ingeschreven. Deze aantallen en de gesprekken met de jongeren hebben ons doen inzien dat we onze kennis en kunde moeten inzetten voor de grote groepen mensen zonder geschikte woning.
Waarom werken met een woonconcept?
“Het fijne aan conceptmatig werken is dat je het wiel niet steeds opnieuw hoeft uit te vinden. Dat scheelt tijd en kosten. Ook kunnen we ons concept goed over het voetlicht brengen bij gemeentes en andere stakeholders. We luisteren goed naar de doelgroep en passen het concept daarop aan. Bezit is voor jongeren bijvoorbeeld veel minder belangrijk. Dan is er de mogelijkheid om te werken met iets kleinere zelfstandige woningen in combinatie met gedeelde ruimtes en voorzieningen. 1828 is nu al bezig met de zesde locatie en we verwachten dit jaar te starten met bouwen van de eerste vestiging. Ook ons tweede concept is aanstaande: een duurzaam, maatschappelijk coöperatief antwoord op de wooncrisis. Geïnspireerd door Community, Land, Trust (CLT), vergroten wij het eigenaarschap van bewoners. En borgen we dat de huurprijs ook in de toekomst betaalbaar blijft. Dit concept zal dit jaar een concrete vorm aannemen.”