10/01/2022

Iedereen een woning

Wibaut heeft een nieuw logo. In felle kleuren en wat steviger dan het oude. Je zou het een activistisch logo kunnen noemen. Deze visuele verandering heeft te maken met de verandering in strategie van Wibaut. Ernest van der Meijde vertelt meer over die verandering.

 

“Wie goed kijkt ziet in de kleuren van het nieuwe logo de inspiratie uit de jaren tachtig. Een tijd dat de krakersbeweging opkwam en er ook grote woningnood was. Net als nu. Nu is Wibaut niet van plan te gaan kraken, maar wel actief te werken aan oplossingen voor de hoge woningnood. Het is de belangrijkste pijler van de strategie waar we nu heel duidelijk voor kiezen.”

“Drie jaar geleden begon de verandering al in te zetten, toen ik nadacht over wat we op de middellange en lange termijn met Wibaut wilden doen. De woningmarkt staat enorm onder druk en het knelt het meest onder jongeren. Kopen kan alleen maar wanneer je ouders je kunnen helpen, lijsten voor sociale huurwoningen zijn ontzettend lang en in de vrije sector vind je in geen woningen onder de 1.000 euro. Dat betekent dat het leven van veel jonge mensen op pauze staat. We geloven dat we daar als projectontwikkelaar iets aan kunnen doen.

Ik werd getriggerd door de enorme aantallen. Voor onze projecten in Zuid-Kennemerland staan elfduizend mensen op de wachtlijst. We hopen in de komende jaren 500 woningen in die regio te realiseren, dus dan zijn we nog niet eens op 5% van de vraag. Deze aantallen en de verhalen van de jongeren hebben ons doen bewegen om onze kennis en kunde in te zetten om zoveel mogelijk kwalitatieve en betaalbare woningen te realiseren.”

“Het handige aan conceptmatig werken is dat je het wiel niet steeds opnieuw hoeft uit te vinden. Dat scheelt tijd en kosten. We luisteren goed naar de door ons opgerichte woonpanels en staan continu met de doelgroepen in contact. Bezit is voor de jongere groep bijvoorbeeld veel minder belangrijk. Het gaat vooral om betaalbaarheid. Co-living waarbij we uitgaan van kleinere woningen met gedeelde gemeenschappelijke ruimtes en een gedeelde buitenruimte is dan een goede oplossing. Met ons woonconcept 1828 (voor mensen van 18-28 jaar) werken we al aan de zesde locatie. Ons tweede concept is aanstaande: collaboratief betaalbaar wonen in de stad. Geïnspireerd op Community Land Trust (CLT) – een nieuwe visie op wonen – vergroten wij het eigenaarschap en de betrokkenheid van huurders. En borgen we dat de huurprijs en woonlasten in de toekomst betaalbaar blijven. Voor dit woonconcept hopen we volgend jaar de eerste locaties te vinden.”

Deze website maakt gebruik van cookies om ervoor te zorgen dat u de beste ervaring op onze website krijgt. Lees meer

This site is registered on wpml.org as a development site.